zaterdag 12 augustus 2017

Nabeschouwing Florida 2017

Inmiddels zijn we alweer 4 dagen thuis, de wasmachine heeft overuren gemaakt en al het wasgoed is weer schoon en ook voor het grootste deel gestreken. We hebben allemaal nog wat moeite om weer in het Nederlandse ritme te komen. We waren zo gewend om iedere dag een doel te hebben (vandaag gaan we naar Disneyworld, vandaag rijden we naar Key West etc. etc.) dat Olaf de eerste ochtend bij het wakker worden ook gelijk zei: "waar gaan we vandaag heen".

Ter afsluiting van dit reisverslag schrijf ik nog deze nabeschouwing waarin ik een kleine samenvatting geef van onze reis, wat we heel leuk vonden, wat ons heel goed bevallen is. Misschien kunnen anderen hier weer tips uit halen!

Vliegen
We hadden de tickets geboekt bij Iberia maar hebben gevlogen met partnermaatschappij British Airways. De vluchttijden waren gunstig vonden wij. Tussenstop in Londen was wat ons betreft fijner dan een tussenstop op een Amerikaanse luchthaven omdat de koffers nu automatisch doorgestuurd werden. Alle vluchten vertrokken netjes op tijd of met maar een klein beetje vertraging.

Het eten aan boord was op de heenweg prima, op de terugweg vond ik het ronduit vies! De vliegtuigen waren volgens mij niet echt de nieuwsten. 2 van de 4 tv-schermpjes in de Boeing 747 van Londen naar Miami waren kapot, ik heb me dan maar vermaakt met een boek. Het personeel was zeer vriendelijk, zeker op de heenreis toen Olaf aan het eind van de vlucht misselijk werd en de steward er alles aan deed om hem zich beter te laten voelen.

Auto
We hadden bij drive-usa.de in januari al een midsize SUV geboekt. De maanden erna heb ik de prijzen bij verschillende aanbieders in de gaten gehouden maar ik ben nooit meer een betere aanbieding tegen gekomen.

We kregen als huurauto een grijze Nissan Rogue mee. Voor onze reis was deze auto prima. Onze koffers pasten er allemaal in. Misschien zouden we, wanneer we de hele vakantie gaan rondreizen, voor een maatje groter kiezen maar deze vakantie heeft hij zijn werk goed gedaan!

Accommodatie
We hebben deze vakantie in 5 verschillende hotels verbleven en 2 weken in een villa in de wijk Indian Point in Kissimmee.

Het verblijf van 2 weken in een villa met zwembad is ons heel goed bevallen. Heerlijk om 2 weken lang de beschikking te hebben over een eigen huis! De inrichting van de villa was niet onze smaak maar verder geen klachten. Voldoende handdoeken in huis en de wasmachine en droger waren ook erg handig. Af en toe hebben we een kakkerlak gezien maar we hebben begrepen dat dat niet vreemd is in Florida.

Het hotel voor de eerste nacht in Miami (La Quinta Airport North) was prima. We zijn hier amper geweest. Kwamen 's avonds aan en zijn gelijk gaan slapen en de volgende ochtend na het ontbijt (wat trouwens voor ons voldoende verzorgd was) gelijk weer uitgecheckt.

Hideaway Village was nogal verouderd en de kamer was erg klein. Ligging ten opzichte van het strand was wel erg fijn. Ook het feit dat we een bolderkar met strandstoelen en parasol konden lenen was fijn. Geen ontbijt in het hotel.

Best Western Gateway to the Keys in Florida City: niets op aan te merken. Goed uitgebreid ontbijt, ruime kamers.

Courtyard by Marriott Waterfront op Key West. Prima hotel buiten het centrum. Wel veel restaurants in de buurt en er rijdt een gratis shuttlebus naar het centrum.

Castle by the Sea in Fort Lauderdale: heeft ons blij verrast. Kleinschalig motel vlakbij het strand. Is pas in handen van deze eigenaresse sinds februari 2017. Kamers waren mooi ingericht, géén vloerbedekking op de vloer maar plavuizen wat ik erg fijn vond. Badkamers wel wat oud, maar de eigenaresse vertelde dat die op de planning staan om ook vernieuwd te gaan worden. Eigenaresse echt supervriendelijk, heel geïnteresseerd en heel behulpzaam. Ook hier kon je strandstoelen en parasols lenen voor het strand. Géén ontbijt maar op een klein stukje lopen zit El Mar Cafe waar je lekker kunt ontbijten.

Weer
De zomer in Florida staat bekend om warm vochtig weer. De eerste dagen moesten we er ook erg aan wennen. We hebben een paar dagen veel regen gehad, zoals onderweg naar Jacksonville, de laatste dag in Magic Kingdom en de dag erna toen we naar Fort Myers reden. Dat laatste kwam door tropische storm Emily. Maar over het geheel genomen mogen we niet klagen, vaak kwam de regen-/onweersbui pas aan het eind van de middag en hebben we er geen last van gehad. De temperatuur blijft ook tijdens een bui nog erg hoog en na de bui klaarde het vaak meteen weer op.

Eten
We hebben tijdens onze vakantie overal wel lekker gegeten. Wel kwam al na 2 dagen het eten in de Disneyparken onze neus uit (hamburgers, kipnuggets en patat) en namen we zelf brood mee dat we klaar maakten in de villa. We hebben heel weinig fastfood gegeten en gingen iedere avond lekker uit eten. Onze favorieten zijn Outback Steakhouse, Texas Roadhouse en The Cheesecake Factory.
Voor de lunch vonden wij Panera Bread erg lekker

Activiteiten
De Disneypassen voor 14 dagen zijn ons zeer goed bevallen. Zo konden we de bezoeken goed spreiden en hoefden we niet dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te maken. De eerste dagen gingen we juist vroeg naar de parken (want door het tijdverschil toch al vroeg wakker) en rond een uur of 15.00 weer weg terwijl we de 2e week juist pas rond 15.00 uur richting de parken gingen om tot 's avonds laat te blijven.

Jammer was dat de dolfijnentocht in Clearwater Beach met Little Toot niet door kon gaan vanwege de storm. We hadden hier namelijk goede verhalen over gelezen. Maar de tocht met Good Times Charters in Fort Myers heeft het helemaal goedgemaakt. Wij vonden het een erg leuke tocht waarbij heel veel verteld werd over de natuur. De kapitein vertelde op een boeiende, vermakelijke en grappige manier zijn verhaal. Ook fijn was dat ze heel begaan waren met de natuur en dat ze ieder stuk plastic wat ze zagen drijven uit het water haalden. En de spelende dolfijnen in de golven die onze boot maakte was natuurlijk helemaal te gek!

De airboatride in de Everglades was ook geweldig om mee te maken. En wat een geluk dat we tijdens het varen een alligator hebben gezien. We hadden al veel gelezen dat dat in de zomermaanden moeilijker is dan in de winter.

Het tarpons voeren bij Robbie''s Marina en het zoeken naar de hertjes op Pine Key was ook een hele ervaring die we niet hadden willen missen.

We hebben ook erg genoten van de familiebezoeken. Wat een warme ontvangst in zowel Jacksonville als in Miami. Leuk om te zien hoe ze daar leven!

Shoppen
We hebben flink gewinkeld in Amerika, voornamelijk in Orlando bij de beide Premium Outlets en bij The Florida Mall en in Fort Lauderdale bij Sawgrass Mills Mall. Er waren nog wel een paar andere malls die ik graag had willen bezoeken maar helaas maak ik daar de heren in ons gezin niet blij mee. Wellicht een volgende keer???

Vooral in de outlet malls is het fijn winkelen! GAP is toch wel mijn favoriet en Caro vond Justice erg leuk.

We kwamen met het volgende terug:
Ellen: 6 shirtjes, 2 jurkjes, 3 vesten, 1 trui, 3 paar schoenen, 4 bh's, 1 kerstmok en 1 kerstornament van Disney, 6 yankee candles
Caro: 10 shirts,  1 korte broek, 1 vest, 2 paar schoenen, 1 Build-a-Bear, 1 witte tijgerknuffel bij Rainforest Cafe
Olaf: 5 shirts, 2 broeken, 1 vest, 1 paar schoenen, 3 dozen Lego, Zurg, Alien en een emmer soldaatjes van Toy Story, een groene luiaardknuffel bij Rainforest Cafe
Maurice: 4 shirts, 2 spijkerbroeken, 1 M&M schaal
En natuurlijk ook weer een aantal magneten voor op ons magnetenbord wat nu écht helemaal vol is.

Muziek
Ik vind het altijd leuk om te noteren welke muziek er tijdens de vakantie veel op de radio gedraaid werd. Het horen van een bepaald liedje kan je weer helemaal terugbrengen naar een bepaald moment.
De volgende nummers hoorden we vaak voorbij komen:
- 'Despacito' - Luis Fonsi, Daddy Yankee en Justin Bieber
- 'I'm the one' - DJ Khaled ft. Justin Bieber
- 'Something just like this' - The Chainsmokers en Coldplay
- 'Shape of you' en 'Castle on the Hill' - Ed Sheeran

Conclusie: we hebben een fantastische 3 weken achter de rug in Florida en we willen zéker nog wel een keer terug!!

Bedankt iedereen voor het meelezen en achterlaten van een reactie. Wie weet tot een volgende keer!!

1. Mooi geschreven echt in stijl afgesloten
    We hebben genoten van jullie avonturen
    Het deed ons denken aan onze tijd toen ge jongens nog klein waren en mee gingen
    Ik Gerrit doe ook sinds 2011 blogs schrijven en dan vind ik het heerlijk om bij het openen de reactie's te lezen
    Ik zag dat het bij jullie de eerste week niet echt hard ging dus ik dacht je kent ons niet maar een reactie is toch leuk
    Bedankt dat we mochten meegenieten en grasg tot een volgende keer